You are viewing an unstyled version of this page. Either your browser does not support Cascading Style Sheets (CSS) or CSS styling has been disabled.

Az ERTMS története

Az ERTMS napjainkban


Az ERTMS nagy lépést tett 2005. április 23-án Olaszországban, amikor először közlekedett 302 km/h-val egy vonat ERTMS/ETCS 2-es szintű felügyelet alatt. A 80 kilométer hosszon, Róma-Nápoly irányban kiépített pilotvonal sikeresen kiállta a próbákat:
  • a vonat 2-es szintű zónában indult el;
  • a menetengedély hozzárendelés és annak kiterjesztése sikeres volt;
  • maximális sebességnél a két RBC központ közötti átadás rendben megtörtént;
  • az ideiglenes sebességkorlátozások kezelése szintén megoldott.

E jelentős lépés megtételekor azonban emlékeznünk kell arra, hogy európai hálózati szinten minimum több tízezer kilométer pálya és mintegy 10000 vontatójármű ETCS-szel való felszereléséről kell, hogy beszéljünk. Az ERTMS 1989-es megfogalmazása óta eltelt időt tekintve napjainkig sem sikerült olyan mérvű kritikus telepítési szintet megközelíteni, ami az ERTMS igazi kiterjedését jelentené, és emiatt a valós cél elérése, az európai átjárhatóság eszméjének megvalósulása is várat még magára.
Miközben az ETCS egyre nagyobb figyelmet kelt világszerte, addig a GSM-R – részben a közcélú GSM sikerei folytán – szinte megállíthatatlanul terjed, s ázsiai, közel-keleti és afrikai projektekkel bizonyítja, hogy a normál GSM-től örökölt nevéhez méltóan ugyancsak világszabványra tör, ezúttal a vasúttechnika területén.
Ugyanakkor érdekes különbség kezd megmutatkozni az ERTMS e két – egyébként rendkívül összefüggő – alrendszerét tekintve az életciklus alakulásában. Míg az ETCS migrációjának gyorsítása egyelőre szerény eredményekkel ugyan de megkezdődött, addig a GSM és a GSM-R nagyságrenddel nagyobb sebességgel fejlődik, s mára egészen más fejlődési ciklusokkal számol, mint az ETCS, amelynek bevezetési időablaka ráadásul egyelőre folyamatosan tágul; széles körű elterjedésével kapcsolatban ma leginkább 2030 utáni dátumokról beszélhetünk. Márpedig 20-30 év múlva a két rendszernek éppúgy ki kell szolgálnia egymást a gyakorlatban, mint ahogy azt napjaink specifikációi papíron megkövetelik. A telekommunikáció gyorsan változó világában ilyen időtávon az ipar nem egyszerűen változásmenedzsmenttel kell, hogy dolgozzon, hanem konkrét stratégiai útmeghatározás szükséges.
Az ERTMS fejlődése során jól nyomon követhető a technikai aspektusok előtérbe helyeződése. Emellett nem szabad elfelejtkezni az ERTMS harmadik, de éppoly fontos lábát alkotó ETML-ről. Mert minden akadály ellenére nem is oly' távoli az a jövő, ahol a technikai interoperabilitás megvalósulása után a szakma és a produktum vásárlói együtt szemlélik, ahogy az egymással együttműködni képes berendezések fölött továbbra is irányítói és szabályozási káosz uralkodik.

További friss információkat találhat az alrendszerek honlapjain.

Lap teteje